Simson tuningolsa
Gyifko 2005.07.26. 10:34
tuning
A Simsonosok kzl a legtbben az gynevezett ,,utcai tuning”, a kzti motorkerkprok feljavitsa irnt rdekldnek. Ez a leirs ilyet mutat be. Szakszeru kivitelezse esetn n a teljesitmny, frgbb s gyorsabb lesz a jrm anlkl, hogy elvesziten alkalmassgt a mindennapi hasznlatra.

Hangslyozni kell, hogy a leirtak alapjn nem szletik versenygp, sportosan vezetheto kzti motorkerkpr azonban igen, amelynek jobb menetdinamikja az elozsi thossz lerviditsvel a kzlekeds biztonsgt szolglja. Kiindulsi elvnk az, hogy gyeskezu emberek, akik reznek magukban megfelelo szaktudst, elfogadhat munka- s kltsegrforditssal, viszonylag egyszeruen javithassk fel motorjukat, meghagyva a gyri porlasztt s kipufog rendszert. A leirtak vgrehajtshoz csupn nhny kziszerszmra s egy nagyfordulatszm frgpre van szksg, flexibilis hajtssal a Bosch kszruk rszre.
Dnto fontossg a preciz, j minsgu munka!
A motorteljesitmny fokozst a tlts s ezltal a fordulatszm nvelsvel s a suritsi viszony fokozsval rhetjk el. ,,Utcai tuning” esetben a forgattys hzat nem mdositjuk, csak a hengert s a hengertejet. A munkt a hengerbe beakaszthat hajlitott aluminium lemezcsik kiszabsval kezdjk, amely megakadlyozza, hogy a reszelo hegyvel megsrtsk a hengerfalat. Az alkatrszeket megtisztitjuk az olajtl s koromtl, majd a kvetkezo muveleteket vgezzk el:
Szivcsatorna
A szivcsoben lvo hattynyakat (grbletet) a lehetosgek mrtkben egyenesitjk ki. Ellenorizzk, hogy a belpo nyils keresztmetszete nem lg-e bele a porlaszt torkba, mert rvnylst okoz. A szivsi ido meghosszabbitsa rdekben bovitsk felfel 5 millimterrel a szivnyilst, a dugattygyuru kitmasztsa rdekben kzpen meghagyva az bra szerinti nyelvet. A csatorna formlsa kzben a szivnyilst ne szlesitsk ki, legfeljebb lefel kerekitsnk rajta 1-2 millimternyit a rajzon lthat mdon.
A Simson 531 s 541 tipus motorok hengerpalstjnak kiteritett rajza. Az talakitssal kapcsolatos csatornabovitseket vonalkzs jelzi.
tml csatornk
Feladatunk a forgattys hzbl az gstrbe felmlo gz ellenllsnak cskkentse. A csatornknak a hengerbe torkollst gy kell kialakitani, hogy az tmlo sugarak htul szembetallkozzanak s gy csapdjanak fel a hengerfal mentn a hengerfej fel. A csatornnak a henger feloli falt nem szabad lemunklni, mert ezltal megsznne a rdiuszosan irnyitott gzterels. Az tmlo csatornk gyrilag kialakitott sarkait gondosan kerekitsk le s illesszk ssze a motorhz csatornival. A hts csatornafal megmunklsakor j szolglatot tesz egy melegen hajlitott gmblyu tureszelo. A csatornkat a rajz szerint bovitsk tel, a henger sarkos nylvnyt pedig a gzramlsnlak megfeleloen alakitsuk csaknem lesre.
Kipufog csatorna
Ez az, amit a leggyakrabban vgzetesen elrontanak a kpzetlen ,,versenyszerelok’! A muveletet nagy figyelemmel kell vgezni. Az ablakot csak felfel s enyhn oldalirnyban szabad rdiuszosan boviteni. A tl magas kipufognyils rontja a nyomatokot. A tl szles nyils viszont elosegiti a gyors gzcsert, de nveli a gyurutrs s a dugattycsilingels eslyt. Szval az arany kzputat kell megtallni, a rajzon kzlt mretekkel. A kipufog csatorna tovbbi rsznek bovitsekor gyeljnk a szilrd falvastagsg megtartsra, nehogy az egsz letrjn vagy kilyukadjon. Vgezetl a kszre munklt henger valamennyi csatornjnak leit treszelovel gondosan kerekitsk le (R=1).
Hegerfej
A suritsi viszony nvlse rdekben ajnlatos a hengerfejbol 1 millimtert leeszterglni gy, hogy az gstr formja vltozatlan maradjon. sszeszerels utn a gyjtst ennek megfeleloen 1,5 millimterre llitsuk. zemanyagnak 92 oktnos benzint ajnlatos hasznlni. A porlaszt bellitshoz gyakorlat kell, ezrt azt clszeru szakemberre bizni.
Forrs:www.simson.hu
|