MotoGP pályák
www.talma.hu 2005.11.29. 08:27
páylák bemutatása
Pálya: Jerez Helyszín: Jerez de la Frontera Nyitott: 1986 Módosítva: 2002 Pole pozíció: bal Hossza: 4423 m Balkanyar: 5 Főegyenes: 600 m Jobbkanyar: 8 Szélesség: 11 m Kapacitás: 250.000 fő http://www.circuitodejerez.com
1986-ban épült a pálya és egy évvel később már meg is rendezték az első GP futamot. Jerezben szinte állandó időjárási viszonyok uralkodnak és nem mellékesen, gyönyörű helyen, Spanyolország déli részén helyezkedik el. Számos lelátóval rendelkezik, ahonnan tökéletes kilátás nyílik a pályára akár 250.000 látogató számára is. Két alternatív pályavezetéssel rendelkezik (4423 és 4428 méter hosszúak), melyeket a szezonon kívül újra aszfaltoztak. A MotoGP programban való állandó jelenléte miatt még mindig az egyik kedvenc az előszezonban a csapatok számára. A pálya öt bal és nyolc jobb kanyarból áll. Meglepően nagy szintkülönbséggel rendelkezik és bizonyos mértékig az ívek is változnak rajta, ezzel ellentétben az átlagos szemlélő számára nagyjából síknak tűnik. A pálya tökéletesítése folyamán nagy gondot fordítottak a biztonság maximalizálására, ami elengedhetetlen kritérium, ha figyelembe vesszük a jelenlegi MotoGP gépek megnövelt teljesítményét és sebességét.
Pálya: Estoril Helyszín: Estoril Nyitott: 1972 Módosítva: 1999 Pole pozíció: bal Hossza: 4182 m Balkanyar: 4 Főegyenes: 986 m Jobbkanyar: 9 Szélesség: 14 m Kapacitás: -
Az Atlanti-óceán partján Portugália fővárosától, Lisszabontól 28 km-re elhelyezkedő Estoril-i pályát első alkalommal 2000-ben használták Moto GP helyszínként. Az 1972-ben Fernanda Pires da Silva által épített pályát elsősorban európai F2 versenyekre használták a hetvenes években, majd egy jelentős fejlesztés után a nyolcvanas évek elején megrendezték itt az első Forma 1 nagydíjat (1984). A GP versenynaptár legtrükkösebb pályájaként magábafoglalja a hosszú, állandó sugaras sarkokat a kemény törőzónákkal, hepehupás egyenesekkel és egy nehéz sikánnal, amit később toldottak a hátsó szakaszhoz. Földrajzi helyzete azt jelenti, hogy az időjárás kiszámíthatatlan lehet, habár az általában meleg, száraz természete miatt gyakori helyszín-választása az IRTA szezon előtti teszteléseinek.
Pálya: Shanghai Helyszín: Shanghai Nyitott: 2004 Módosítva: 2004 Pole pozíció: bal Hossza: 5300 m Balkanyar: 7 Főegyenes: 1175 m Jobbkanyar: 7 Szélesség: 14 m Kapacitás: - http://www.icsh.sh.cn/en
Pálya: Le Mans Helyszín: Le Mans Nyitott: 1966 Módosítva: 2002 Pole pozíció: bal Hossza: 4305 m Balkanyar: - Főegyenes: - m Jobbkanyar: - Szélesség: - m Kapacitás: - http://www.lemans.org
1965-ben épült a már létező 24-órás pálya köré a Le Mans Bugatti Grand Prix pálya, amely Le Mans-tól 5 km-re délre, és Párizstól 200 km-re dél-nyugatra fekszik. A helyszín a hatvanas évek végétől adott helyszínt futamoknak, de a spanyol Alberto Puig súlyos balesete után 1995-től kizárták a versenynaptárból egészen 2000-ig, amikor is szigorú biztonsági javításokat hajtottak végre. Le Mans egy szűk pálya, amelyet első sebesség fokozatú kanyarok uralnak, és ahol a hangsúly a kései fékezéseken és a kemény gyorsításokon van, míg a hátsó meghajtás is egy kulcsfontosságú terület. A 100.000 nézőt kényelmesen befogadni képes kapacitásával a Bugatti pálya ad otthont továbbá a 24-órás kamion versenynek, a FIA F3000 Bajnokságának, a Francia Túra Autók versenyének és a GT futamoknak.
Pálya: Mugello Helyszín: Mugello Nyitott: 1974 Módosítva: 1999 Pole pozíció: jobb Hossza: 5245 m Balkanyar: 6 Főegyenes: 1141 m Jobbkanyar: 9 Szélesség: 14 m Kapacitás: - http://www.mugellocircuit.it
Mugello egy modern pálya tekintélyes felszereltséggel, 30 km-re észak-keletre Florence-től, a festői szépségű Toszkánában. A Ferrari 1988-ban visszavásárolta, az 5,245 km pályát és magas színvonalúvá alakította. Egyre növekszik tekintélye, mint a világ egyik legmodernebb, legfestőibb és legbiztonságosabb pályája. A lassú és gyors fordulatok keveréke a sebes kanyarokkal, a hosszú egyenesek és az íven kívüli sarkok Mugello-t az egyik legnagyobb kihívást jelentő pályává tették mind a versenyzők, mind pedig a mérnökök számára. Azután, hogy 1976-ban először adott otthont az első Moto GP versenynek, a helyszín egy állandó futammá vált 1991 óta, amikor egy terjedelmes felújítás ment végbe rajta. A gyönyörű fák által szegélyezett Toszkána völgyében Mugello bőséges látványt kínál a lármázó olasz tömegeknek.
Pálya: Circuit de Catalunya Helyszín: Barcelona Nyitott: 1991 Módosítva: 1995 Pole pozíció: bal Hossza: 4727 m Balkanyar: 5 Főegyenes: 1047 m Jobbkanyar: 8 Szélesség: 12 m Kapacitás: - http://www.circuitcat.com
1989-ben a Katalán Autonóm Kormány, a Montmeló Városi Tanács és a Katalóniai Királyi Autós Klub vegyes vállalkozásában a munkálatok azért kezdődtek el, hogy Európa egyik legszebb városának egy művészi állapotú versenypályát adjon, amely illik hozzá. A Circuit de Catalunya Barcelona kapujában 1991. szeptemberében nyilt meg, és ugyanebben a hónapban üdvözölte az első nemzetközi eseményt, otthont adva a Forma 1 spanyol nagydíjának. Később az Európai Motoros gyorsasági verseny házigazdája is lett 1995-ben, és a Gran Premio de Catalunya otthonává vált. Ez jelen korunk egyik legjobb tervezésű pályája, a Circuito de Catalunya elnyerte a legkívánatosabb IRTA "Legjobb Futam" trófeát 2001-ben és általánosan 104.000 fős nézői befogadó képességgel rendelkezik.
Pálya: Assen
Helyszín: Assen Nyitott: 1955 Módosítva: 2002 Pole pozíció: bal Hossza: 6049 m Balkanyar: 9 Főegyenes: 970 m Jobbkanyar: 14 Szélesség: 10 m Kapacitás: - http://www.tt-assen.com
A több mint 6 km-es hosszával a Circuit van Drenthe Assen a leghosszabb pálya a Moto GP versenynaptárjában, és az egyetlen helyszín, ahol megalapítása, azaz 1949 óta minden évben tartottak világbajnoki futamot. A pálya a Holland TT számára épült 1954-ben, mivel a hasonló eseményeket korábban közúton rendezték. A pálya keskeny gyors irányváltásokkal, bokrokkal övezve, és 64.500 állóhelyes kapacitással rendelkezik, amely kitűnő rálátást biztosít a fanatikus szurkolók százainak, akiket a holland motorsport legrangosabb eseménye vonz minden évben. A versenyzők körében igen kedvelt Assen jól ismert ünnepélyes és pazar légköréről. A modernizációs munkákat mind a pályán, mind a pályához vezető utakon most fejezték be.
Pálya: Donington Park Helyszín: Donington Nyitott: 1931 Módosítva: 1985 Pole pozíció: bal Hossza: 4023 m Balkanyar: 4 Főegyenes: 564 m Jobbkanyar: 7 Szélesség: 10 m Kapacitás: - http://www.donington-park.co.uk
A pálya 1931-ben épült, hogy motorversenyeknek adjon helyszínt, de lezárták a II. világháború idején. Az elhanyagolt Donington pályát 1971-ben egy helyi üzletember, a nagy sportrajongó Tom Wheatcroft úr megvásárolta. 1977-ben nagy beruházások után nyitották meg újra, és mára Nagy-Britannia egyik legjobb pályájaként ismert. Csodálatos környezetben, a közép-angliai Donington kastély közelében elhelyezkedő pálya egy természetes amfiteátrumban fekszik, amely gyönyörű látványt nyújt. A leomló elrendezést megtöri néhány kemény sarkos lassú szakasz, ezzel a sima versenyek és éles sarkok kombinációját alkotva az utolsó pillanatban való fékezéssel és kemény gyorsításokkal.
Pálya: Sachsenring Helyszín: Sachsenring Nyitott: 1996 Módosítva: 2003 Pole pozíció: bal Hossza: 3704 m Balkanyar: - Főegyenes: - m Jobbkanyar: - Szélesség: - m Kapacitás: - http://www.sachsenring-circuit.com
Az autó- és kerékpár-versenyeket lezárt nyilvános utakon rendezték ezen a területen Chemnitz városa körül, Németországban egészen az 1990-es évekig. Mindazonáltal elhatározták, hogy az ilyen sűrűn lakott hely nem megfelelő az öt mérföldes túrák számára a továbbiakban, és egy teljesen új pályát építettek a Sachsenringet, Chemnitz-től 5 mérföldre nyugatra 1996-ban. Habár a pálya főként, mint vezetőképző-központ és biztonsági állomás a szárazföldi szállításhoz működik, a Sachsenring-en az első FIM Moto GP versenyt 1998-ban rendezték, és azóta számos fejlesztés történt, amely segítségével a pályát még alkalmasabbá tették ilyen rendezvényekre. A végleges boxok várhatóan a 2001. évi szezonra készülnek el teljesen.
Pálya: Automotodrom Brno Helyszín: Brno Nyitott: 1987 Módosítva: 1996 Pole pozíció: bal Hossza: 5403 m Balkanyar: 6 Főegyenes: 636 m Jobbkanyar: 8 Szélesség: 15 m Kapacitás: - http://www.masarykcircuit.cz
A világ leghíresebb versenyzői vettek részt a brno-i GP eseményekben 1930 óta, ahol 1982-ig falvakon és a város nyugati részein keresztül versenyeztek egy úton, amelyet az első Csehszlovák elnök után T. G. Masaryk-nak neveztek. Az 1980-as években új pályát építettek azzal a céllal, hogy a Forma 1 versenyt Csehszlovákiába csábítsák, és 1987-ben otthont is adott az FIM Cseh Nagydíjnak. Az új pálya, amely népszerű mind a szurkolók, mind pedig a versenyzők körében, egy természetes medencében helyezkedik el, kitűnő látványt nyújtva a szurkolóknak. Brno-ban folyamatosan változik a tengerszint feletti magasság, ahogy az erdős hegyoldalakon végigsöpör, és a hullámzó sarkok a végsőkig próbára teszik a versenyző tehetségét és képességeit.
Pálya: Motegi Helyszín: Motegi Nyitott: 1997 Módosítva: 1999 Pole pozíció: bal Hossza: 4801 m Balkanyar: 6 Főegyenes: 762 m Jobbkanyar: 8 Szélesség: 15 m Kapacitás: - http://www.twinring.jp/english/index.html
Az Észak-Kanto területen végtelen természeti szépségében elhelyezkedő dupla gyűrűs pálya Motegi-ben, Japánban egy 1,5 mérföldes ovális és egy 2,9 mérföldes közúti szakaszból áll, melyet a nemzetközi standardoknak megfelelően építettek. Az 1997-ben a Honda által épített végső tesztpálya közúti szakasza a Moto GP otthonává vált 2000-ben, míg az ovális úgy készült, hogy bevezesse az amerikai motorsport kultúrát az országba. A dupla gyűrűs Motegi egyik fő látványosság a motoros sportok kedvelőinek egész évben, mivel helyszínt ad a Honda Gyűjteményének, ahol megtalálhatóak a különböző időszakokból származó motorok, autók és versenygépek illusztris gyűjteményei. A komplexum tartalmaz egy biztonsági és motorozási iskolát, piszkos pályát, gokartot, szállodát, éttermet, üzleteket és konferenciatermeket, valamint körülbelül 300 főt foglalkoztat jelenleg.
Pálya: Sepang Helyszín: Sepang Nyitott: 1998 Módosítva: 1999 Pole pozíció: bal Hossza: 5548 m Balkanyar: 5 Főegyenes: 920 m Jobbkanyar: 10 Szélesség: 25 m Kapacitás: - http://www.malaysiangp.com.my
Kimondottan a gyorsasági és izgalmas versenyzésre épített Sepang Nemzetközi pálya Malaysiában, a világ egyik legjobb pályája. A 2.300 hektáros komplexum megépítése, amely tartalmaz szállodát, bevásárló központot, golf pályát és más sportlehetőségeket is, körülbelül 50 millió dollárba került, és 14 hónap alatt készült el, hogy 1999 áprilisában megtarthassa az első nagydíját, és standardot állítson a világ versenypályái számára. Négy lassú kanyarával, amit hosszú egyenesek követnek, és 10 közepestől a gyorsig terjedő íveivel a széles pálya különösen kedvelt az előzési manőverek és a nyílt száguldások során. A Moto GP leghosszabb köre még fárasztóbb a versenyzőknek a nagy meleg és a magas páratartalom miatt.
Pálya: Phillip Island Helyszín: Phillip Island Nyitott: 1956 Módosítva: 1988 Pole pozíció: bal Hossza: 4448 m Balkanyar: 7 Főegyenes: 900 m Jobbkanyar: 5 Szélesség: 13 m Kapacitás: - http://www.phillipislandcircuit.com.au
Phillip Island, az ausztráliai motoros sport sajátos stílusú otthona túlzott a motorsport versenyek hagyományában, az első autóversenyeket közutakon tartották az 1920-as években. Az első motorversenyek 1931-ben voltak és az állandó pályát 1956-ban építették. A pályát a 70-es évek végén és a nyolcvanas évek elején elhanyagolták, míg 1985-ben megvásárolták és egy 5 millió ausztrál $ értékű arcfelvarrást hajtottak végre rajta. A motoros nagydíjak 1989-ben és 1990-ben tértek vissza, mielőtt 1997-től kezdődően rendszeres helyszínné vált. A fülöp-szigeti pálya lélegzet elállító látképpel és gyönyörű óceáni kilátással áldott, és mint az egyik leggyorsabb, legkönnyedebb pálya a versenynaptárban, folyamatosan az egyik leglátványosabb versenyt biztosítja a MotoGP szezonban.
álya: Istanbul Helyszín: Istanbul Nyitott: 2004 Módosítva: 2005 Pole pozíció: Hossza: 5333 m Balkanyar: 8 Főegyenes: 720 m Jobbkanyar: 6 Szélesség: 21 m Kapacitás: - http://www.formula1-istanbul.com
Az isztanbuli pálya idén került be a naptárba a riói pálya helyett.
Pálya: Comunitat Valenciana Helyszín: Cheste Nyitott: 1999 Módosítva: 1999 Pole pozíció: jobb Hossza: 4005 m Balkanyar: 9 Főegyenes: 876 m Jobbkanyar: 5 Szélesség: 12 m Kapacitás: - http://www.circuitvalencia.com
A Circuito de la Comunitat Valenciana pályát 1999-ben fejezték be, és a motoros valamint a Spanyol Motoros Bajnokságok futamait meg is tartották ugyanebben az évben. A Cheste pályának számos elrendezése van, az óramutató járásával ellentétesen haladva különböző hosszúsággal. A MotoGP futamokat egy 4 km-es pályán tartják, amelyben 5 jobbos és 8 balos kanyar, valamint 650 m egyenes van. Habár a pályát elég rövidnek tartják, a box komplexum 48 garázsból áll, míg a stadionszerű lelátókon 150.000 néző foglalhat helyet. A pálya elrendezése segít, hogy egy különös hangulat alakuljon ki, amelyet spanyol és nemzetközi versenyzők egyaránt élvezhetnek. Mint a szezon utolsó futama, így biztosított a "party-feeling", a buli-érzés a nagydíjon.
|