Talmácsi Gábornak szerencséje is volt, ez azonban cseppet sem von le élete első futamgyőzelmének értékéből
"Becsuktam a szemem és csak húztam"
A budapesti pilóta a verseny utáni nyilatkozatában elmondta: a verseny során kuplungproblémái voltak, magasabb fordulatszámokon ugyanis csúszott a tengelykapcsoló.
"A motorom nem volt elég gyors ahhoz, hogy az első helyért küzdjek, csak az volt a célom, hogy tartsam a tempót a többiekkel. Szerencsém volt, hogy Kallio és Faubel kiesett előlem, de azért azt hozzátenném, hogy az utolsó kanyar előtt mégiscsak meg kellett előznöm Lühtit. Egyszerűen bedobtam a motort a kanyarba, aztán becsuktam a szemem, és csak húztam a gázt. Nagyon boldog vagyok."
A budapesti pilóta a verseny utáni nyilatkozatában elmondta: a verseny során kuplungproblémái voltak, magasabb fordulatszámokon ugyanis csúszott a tengelykapcsoló.
"A motorom nem volt elég gyors ahhoz, hogy az első helyért küzdjek, csak az volt a célom, hogy tartsam a tempót a többiekkel. Szerencsém volt, hogy Kallio és Faubel kiesett előlem, de azért azt hozzátenném, hogy az utolsó kanyar előtt mégiscsak meg kellett előznöm Lühtit. Egyszerűen bedobtam a motort a kanyarba, aztán becsuktam a szemem, és csak húztam a gázt. Nagyon boldog vagyok."
Saját bevallása szerint az Olasz Nagydíj időmérő edzésein jól taktikázott, mert miután elkerülte a tömeget, a gyakorlás legvégén kiürülő pályán sikerült gyors kört mennie, nem voltak zavaró tényezők. Jóllehet, a pole-t csapattársa, az összetettben is élen álló finn Mika Kallio szerezte meg, a futam előtt, harminchét ponttal hatodik helyen lévő magyar a második helyről indulhatott.
A rajt után Talmácsi hiába húzta nagyon a gázt, az első kanyar után visszacsúszott egy helyet. Aztán újabb két pilóta előzte meg, miközben az élen a verseny favoritjának számító favorit Kallio haladt, majd a spanyol Faubel, Simoncelli és Lüthi következett. Mint utóbb kiderült, Talmácsinak gondjai voltak a kuplungjával, így csak arra figyelt, hogy tartsa a lépés az élbollyal, amely a táv felére beláthatatlan távolságba lépett meg a mezőnytől.
A verseny húsz köre alatt egy-egy előzés történt csupán az élbolyban, ám tisztán lehetett látni: Talma motorja nem tökéletes. Egy-egy trükkös, váratlan előzésen kívül nem ment sokra, azonnal visszaelőzték. A 24 éves budapesti versenyző vissza is vett a tempóból, és nyugodtan "utazott" az ötödik helyen. Kivárt, gépe és önmaga erejét a hajrára tartogatta.
Az időnként az élre hágó Marco Simoncelli a tizenkettedik körben hibázott: egy ártalmatlan kanyarban elszámította magát, kicsúszott a pályáról, így a hazai közönség előtt kiesett. Az élen Kallio csak egy-egy pillanatra engedte át a vezetést az őt roppant aggresszívan támadó Faubelnek, de az várható volt, hogy a cél előtt ők még csatáznak egy nagyot.
A hajrában Talmácsi is egyre jobban feljött Thomas Lüthire, és csak a megfelelő pillanatra várt. Ez a pillanat végül a cél előtti utolsó kanyarban jött el. Ekkor Talma bátor manőverrel, és egészséges erőszakossággal dobta be a motort a svájcié elé a külső ívről, és úgy tűnt, ezzel a harmadik hely lehet az övé. De a csattanó ekkor még hátravolt.
Az utolsó kanyarból kigyorsítva az éllovas Kallio versenygépe kitört: a finn nagyot esett, és a közvetlenül mögötte haladó Faubelnek esélye sem volt, hogy kikerülje riválisát. Talán Kallio viszonylag simán megúszta volna a dolgot, ám a szintén hatalmasat bukfencező Faubel a szó szoros értelmében elütötte őt. Az északi pilótát azonnal hordágyra fektették, állapotáról egyelőre nem érkezett jelentés.
Talmácsi Gábor viszont élni tudott a váratlanul az ölébe hullott lehetőséggel: bár Lüthi nagyon-nagyon a nyakában lihetett, a KTM volt annyira gyors a célegyenesben, hogy hat századmásodperccel előbb érje el a célvonalat, mint a helvét versenyző Hondája
Az eredményhirdetéskor Talmácsi Gábor mosolyogva léphetett fel a dobogóra tetejére, oda, ahová magyar gyorsasági motoros 1973 óta nem tette a lábát. Akkor Drapál János nyerte meg az Osztrák Nagydíjat. Kár, hogy az olasz rendezők nem tartották fontosnak, hogy végigjátsszák a Himnuszt, igaz, hogy a többi győztesnél is csak egy-két akkord erejéig csendültek fel a nemzeti énekek. Pedig a legtöbb helyen erre már adnak…
Talmácsinak mostanáig az idei Kínai Nagydíjon elért harmadik hely volt élete legjobb eredménye. Az összetett pontversenyben Thomas Lüthi vette át a vezetést (74 pont), megelőzve Mika Kalliót (66) és Talmácsi Gábort (62).
A verseny másik magyar pilótája, Tóth Imre (Aprilia, Road Racing Team Hungary) a huszonötödik helyen zárta a futamot.
A 250 kcm-es géposztályban a címvédő spanyol Daniel Pedrosa (Honda) győzött (Rizmayer Gábor bukott és nem ért célba), míg a MotoGP-ben ismét Valentino Rossi állhatott a dobogó tetejére. A királykategóriában egyébként totális volt az olasz fölény, hiszen a hatszoros világbajnok mögött Max Biaggi (Honda), Loris Capirossi (Ducati) és Marco Melandri (Honda) ért célba a második, a harmadik és a negyedik helyen.
Valentino Rossinak ez volt a 46. nagydíjelsősége a MotoGP-ben (és a kategória elődjében, az 500 kcm-es osztályban), így a futamgyőzelmeinek a száma most megegyezik a rajtszámával.
Gyorsasági motorkerékpáros világbajnokság, Olasz Nagydíj (Mugello)
125 kcm (20 kör):
A világbajnoki pontverseny állása:
250 kcm (21 kör):
Moto GP (23 kör):