Motoros gyjtemny
2006.03.13. 18:19
Minden veternjrm egy darab trtnelem. Ez kzhelynek hangzik, de kpzeljk csak el, mennyi mindenrl tudna meslni egy hetven vvel ezeltt kszlt jrm, amg a csillog kirakatbl a gazdag vevt kiszolglva eljutott sok-sok vvel ksbb egy fszer stt sarkba? Msodik letk akkor kezddtt, mikor feljtva, fltve rztt darabjai lettek egy gyjtemnynek. ( Balstyai gyjtemny!!! szomszd fal gyerekek!-szerkeszt megjegyzse)
 |
|
A magyar motorkerkpr-gyrts fekete ve volt 1975, amikor abbahagytk Csepelen a Pannnia motorkerkprok gyrtst. Mra sokan mr el is felejtettk, hogy egyltaln volt motorkerkpr-iparunk, pedig tven vvel ezeltt mg viszonylag szles knlata volt a magyar motoroknak. Csepelen kszltek a Pannnik, Zuglban a Danuvik, Egerben a Bervk. Jellemz az akkori keresletre, hogy a csepeli nagyzemen bell nem csak a Motorkerkprgyr, hanem a Kerkprgyr is ksztett robogt, a Pannit. Ki gondoln, hogy a hbor eltt a Mray mg 1000 kbcentis V-elrendezs motort is knlt? Sajnos ez mr a mlt, s magyar motorokkal csak a veterngyjtemnyekben tallkozhatunk.
Palots Sndor olyan vetern-gyjtemnnyel rendelkezik Balstyn, amit sokan megirigyelnnek. Elssorban magyar motorokkal foglakozik, gyjtemnynek darabjai a hazai motorkerkpr-gyrts minden korszakt reprezentljk. Garzsban az els magyar motorkerkprgyr gptl kezdve a mr lassan elfelejtett csepeli robogkig szinte mindent megtallunk. Tallomra ragadtam ki hrom motort, ami technikatrtnetnk hrom nagy llomsa is volt. Radsul ebbl kettnek a trtnete nem mindennapi.
jragyrtott mlt
A Mray volt az els motor, amit ipari krlmnyek kztt, nagy sorozatban gyrtottak Magyarorszgon. Sajnos, mra igen kevs pldny maradt meg bellk, mert a msodik vilghbor elejn a Mray gyr abbahagyta a termelst s inkbb a raktrkszlet rtkestsvel s javtsokkal foglalkozott. Az addig legyrtott motorok nagy rsze elveszett a hborban, a tbbi pedig szp lassan levndorolt klnbz pinckbe, pajtkba, vagy a legrosszabb esetben a roncstelepre.
1923 s 1940 kztt krlbell ktezer motorkerkpr kszlt, ebbl mindssze alig tven darab maradt meg. Ebben a flszzban benne vannak a restaurlhatatlan roncsok is, de szerencsre sok pldny a gondos feljtsnak ksznheten mr mkdkpes.
Egszben lv Mray-t tallni mr szinte lehetetlen, a veternbrzken idnknt feltnik egy-egy alkatrsz, amirl nha a tulajdonosa sem tudja, hogy milyen kincset r.
Palots Sndor tallt ilyen kincseket. Egy veternos ismersnl egy egsz kosrra val alkatrszre bukkant, amibl mr els ltsra is majdnem kitelt egy komplett motor. Hamar rjtt arra, hogy ezek a darabok nem egy gphez tartoznak, de mind ugyanannak a tpusnak a rszei. A motorblokk Oroshzn kerlt el valamikor, a vz s a tank meg Kiskunhalasrl jutott Szegedre, abba a bizonyos kosrba. Teht ezek az alkatrszek sosem voltak egymssal sszeptve. Annl szebbnek tnt a feladat: ezekbl a meglv darabokbl kellett pteni egy vadonatj Mray-t.
Els feladat az alkatrszek tpusnak s vjratnak pontos meghatrozsa volt. Az 500 kbcentis oldalt szelepelt JAP motorral hajtott Mray-kat 1926-tl '28-ig gyrtottk. Szerencsre olvashat maradt a vzszm, s a blokkon a motorszm is, ez alapjn ki lehetett derteni mindkett gyrtsi vt, ami trtnetesen egyezett: 1927. Ekkor mr biztos volt, hogy az innen-onnan sszeszedett darabokbl egy olyan motor fog kszlni, aminek az akkori katalgus szerinti megnevezse: Mray-JAP 500 sv. Magyar motorkerkpr, amibe Anglibl importltk a blokkot, az "sv" jelzs az oldalt szelepelt kivitelre utal.
Kt v alatt sikerlt sszerakni. A helyrellts vgs fzisa, a fests volt a legknnyebb, mert a korabeli fnykpek szerint az sszes Mray teljesen fekete fnyezssel kszlt, csak a tankon volt nmi arany dszts.
A vz a Mray sajt szabadalma alapjn kszlt hromszgvz, amibe a motor tehervisel elemknt lett beptve. A kialaktsa olyan, hogy knnyen lehessen hozz oldalkocsit kapcsolni, az els villa rugzott, drzstrcss csillaptt is kapott, ami abban az idben mg nem volt termszetes.
A Mray motorokra jellemz lapos tankon a bal oldali tltnyls a 12 literes benzintartly, a kenolajat a jobb oldaliba kell tlteni, ahov 3 liter folyadk fr be. Az 500 kbcentis Mray-kon az olajtartlynak volt egy ellenrzablaka is, ami ezen a motoron nincs meg, ezrt valszn, hogy ez a tank az ugyanabban az idben gyrtott Mray-JAP 350-rl szrmazik. Az emltett ellenrzablak kivtelvel egybknt teljesen megegyezik az eredetivel.
A hromfokozat vlt kzi kapcsols, a legnagyobb elrhet sebessg szzhsz kilomter rnknt. A vilgts abban az idben nem volt szriatartozka a motornak, ezrt az elektromos berendezst mindssze a gyjtmgnes kpviseli, ami feltnen kill a motorbl. A mgnes forgrsznek meghajtsa a ftengely jobb oldaln van, egytt az olajszivattyval.
A restaurls kivlan sikerlt, a motor legkisebb rszletben is ugyanolyan, mint ami a korabeli katalgusban szerepel. Mivel a Mray motorokbl kevs rte meg a huszonegyedik szzadot, ezrt ennek a motornak az letre keltsvel egy nagyon rtkes darabbal gyarapodott a veternparkunk.
Az Ezsttankos Csepel
Ha nem szmoljuk a 250-es kardnos prototpust, ami csak nhny ksrleti darab legyrtsig jutott el, akkor ez a jrm a csepeli Weiss Manfrd Acl- s Fmmvek Rt. motorjai kztt idrendben a harmadik.
A WM 100-as fnyezse miatt Ezsttankos (vagy Nikkeltankos) nven ismert. A nikkelezett-festett benzintartly egszen a msodik vilghborig jellegzetes ismertetjele maradt a kis motornak, ksbb a hadigazdlkods alatt a benzintartly egyszn ezst fnyezst kapott, gy sikerlt megtartani a nvad ismertetjelet s sprolni az rtkes nikkellel is.
A 100 kbcentis kismotor igen knny, slya mindssze 37 kg, ami azrt volt lnyeges, mert ha mg fl kilval nehezebb lett volna, mr motorkerkprnak szmt az akkori elrsok szerint, gy viszont segdmotoros kerkprknt lehetett zembe helyezni.
A sebessgvlt nlkli motort betekerssel lehet letre kelteni. Els kerekt dobfk lasstja, htul ugyanolyan kontrafk tallhat, mint a bicikliken. Rugzsa a mai szemnek kiss mr szokatlan Pendel-rendszer, ami kzvetlenl a vz alatt az egsz els villt mozgatja. Ez a felfggeszts mr a legels WM kismotoron is megjelent 1931-ben, s az Ezsttankoson alkalmaztk utoljra. Ezutn mr a "lemezvills" Csepelek korszaka jtt.
Az Ezsttankost 1937-tl egszen a hbor vgig gyrtottk, amg a csepeli gyrtelep elpusztult a bombzsokban. Az vek alatt nem sokat vltoztattak rajta, a mr emltett egyszerbb festsen kvl ezzel egy idben a prselt alumnium lncvdt is egyszer fnyezett aclra cserltk (az alumnium hadianyagnak szmtott).
A kpen szerepl motor 1938-ban kszlt. Restaurlsa ta mr tizenkt v telt el, azta szmos veterntallkozra gurult el sajt kerekein. Az eredeti llapothoz kpest mindssze annyi a klnbsg, hogy a benzintartly nikkelezse helyett ezst festssel kszlt el, mivel akkoriban nem volt a krnyken akkora galvanizl medence, amibe belefrt volna az egsz tank.
A lehet legeredetibb Pannnia
Nem lehet nagyobb rm egy vetern motorokat gyjt ember szmra, mint amikor tall egy igazn eredeti llapotban fennmaradt jrmvet. ltalban a legtbb motor csak rozsds roncsknt kerl el valamelyik fszer mlyrl, szerencssebb esetben legalbb a blokkot meghagytk zemkpes llapotban, hogy hajtsa valamelyik hz krli gpet. A ksbbi restaurls sokszor azon szokott megbukni, hogy sokan nem tudjk visszalltani az eredeti sznt, mert a rgi lersok errl kzlik a legkevesebb adatot, s a fekete-fehr fnykpek sem sok tmpontot nyjtanak. Ezrt tartja magt szerencssnek Palots Sndor, mert egy olyan Pannnia birtokba jutott, amin az id nem sokat rontott. Nyugodtan lehet mondani, hogy a motor ma gyri llapotban van.
Ez annak ksznhet, hogy els gazdja gy vigyzott r, mint a szeme fnyre. A motor elkerlte a falusi Pannnik sorst, nem lett belle mindenes igsl. A sprolt pnzbl vett motor szinte nem is ltott est, mindig fedett helyen aludt. 1957-tl 1996-ig, a vgleges lelltsig negyvenezer kilomtert gurult. Ekkorra mr sokan felfigyeltek a motorra, de gazdja szerette volna, ha a szvhez ntt gpnek ksbb is j sora lenne, ezrt nem volt hajland eladni.
Palots Sndornak vgl engedett. Ltta, hogy nla igazn mlt krnyezetbe kerl a nyugdjba kldtt motor. Sndornak a legtbb j szerzemnyt restaurlnia kellett, de a Pannnia TLT-vel abszolt semmi dolga nem volt. Mivel az elmlt negyvenhrom v alatt nem volt megbontva a blokk, gy dnttt, megrzi ebben az rintetlen formjban, s vgleg lelltja. A rendszmt leadta s legfeljebb egy kt nagyobb veternjrm-tallkozn indtja be rvid idre.
|