Motorhead and Rock
Motorhead and Rock
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Motorheadrock menü
 
Állíts be kezdőlapnak!
WWW.GPORTAL.HU/MOTORHEADROCK
 
Talmácsi Gábor!
 
Rádió
 
Romet
 
Simson
 
Pannonia
 
Csepel
 
Cool Motorok
 
Mz
 
Ural
 
Rockerek száma
Indulás: 2005-07-05
 
Bandaképek
 
EZ+AZ
 
Rockerek levele
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Egy igazi Motorhead
 
Baráti oldalak
 
A rock örökké tart...
 
Rock naptár
 
Szavazás
Szavazás
Melyik a kedvenc rock bandák?

Motörhead
Black Sabbath
Nirvana
Led Zeppelin
P-mobile
Beatrice
Tankcsapda
Metallica
Aerosmiths
Ac/Dc
 
Bannerem
 
Motoros Hírek
Motoros Hírek : Mestermunka: Pannónia triál

Mestermunka: Pannónia triál

  2006.03.03. 18:46

A címbeli dicsérő jelző nem csupán az egykori Csepeli Motorkerékpárgyár-i Triál típusra vonatkozik, hanem a motort ismét talpraállító-restauráló - inkognitóban maradni kívánó - műszerész-kisiparos munkájára is.......



A motorkerékpárgyárat - amely 1974-ben zárta be kapuit - dicséret illeti, amiért a nagy szériában gyártott elég lomha T-5-ös Pannóniák mellett kihozta ezt a könnyített, lemezvázas, aluhengeres sporttipust. Ez a gép az MC-63-as (Moto-Cross 1963) típuson alapul, amely természetesen krosszozásra készült.

A közúti használatra tervezett Triált elsősorban exportra szánták, de jutott belőle belföldre is, még egy vidéki Keravill-üzlet kirakatában is láttam akkoriban, 19 900 Ft-ba került (ez közel egyévi átlagkereset volt). Túl sok nem készült belőle, de az erős túlzás, amit valahol olvastam, miszerint "egy-két darabot gyártottak". Mindenesetre ma is vagy tíz darabról tudok, pedig a nagy MZ-behozatali hullám idején jóformán minden "öregecskének" tartott motort kidobtak, netán krosszozást mímelve széthajtottak, jobb esetben szétbontva, alkatrészként eladtak.

Gyári fotó az első sorozatból
A restaurátor motorjának is érdekes története van. A '70-es években vásárolta, abban az akkor még létező Nagykőrösi úti motorbizományiban, ami a zsibpiac területén, a főkapuval szemben volt. Nem akármilyen társaságban vette meg: a fő fogás egy királytengelyes Rennsport (versenysport) BMW motorkerékpár volt, amellyel korábban Pettenkofferék versenyeztek az oldalkocsis kategóriában. (Ezt a motort később eladta egy németnek, amit még később jól megbánt, hiszen ebből a versenymotorból igen kevés készült).

A Triált csak azért vette meg, mert egy ismerős körzeti orvos evvel kívánt a betegekhez járni. Tudni kell, hogy akkoriban még nem volt a mai személyiautó-dömping, még az orvosok többségének se futotta kocsira. Mindenesetre a doktor úr csak hozzájutott valahogy egy autóhoz, és a Pannónia a padlásra került, ott porosodott vagy harminc évig. Érdekes adalék, hogy a fenti vásárlás előtti időkben a drága pénzen vásárolt versenymotorokat az egyesületek leselejtezés után nem a motorbizományinak adták értékesítésre, hanem nemes egyszerűséggel összetörték őkét, lángvágóval összevagdosták, és irány a MÉH-telep!

Gyári fotó az első sorozatból
Ami azt illeti, ez a motor is rendesen megkapta a magáét, mégha nem is semmisítették meg. Sárvédői horpadozva, összerepesztve, tankján a krómozott részeken - ugyan hol másutt - hatalmas horpadások, küllői és abroncsai alaposan korrodálva, teleszkópjai minden irányban "lógtak", a lengővilla ágyazása szintén. A motorblokkban is volt mit tenni, de még a karburátorban is elkopott a súber.

Természetesen a gumiabroncsok is teljesen használhatatlanok voltak. A harmincévi padláslét közben elkallódott ez-az. Így aztán a sárvédőket a széria Pannónia hasonló alkatrészeiből kellett újragyártani, az első tartópálcáit meg csőből (nem is állnak annyira egyvonalban, mint a gyári motoron). A hátsó felni Jawa 18"-os, az első 21"-os valamilyen japán motorból került, a küllők újra lettek gyártatva. Az ülésen is volt munka, az áthúzása szépen sikerült, de nem fehér az alsó szegélye, és a kéder sem.

A restaurált Triál Pannónia
Kicsit más a hátsórész kialakítása is. Még annyi szépséghiba akad, hogy az egykori Triál-mintázatú gumik helyett krosszgumik lettek feltéve. Az elkallódott jobboldali elsőteleszkópot egy krossz-Jawáéval sikerült pótolni. Nem ment nehezen, a korabeli krossz-Pannóniák jó részéhez - így a Triálhoz is - a Jawa első krosszteleszkópjait koppintották le, csupán a tengelytartó öntvények voltak eltérőek kissé. A hátsó teleszkópokban annyi hibádzik, hogy az eredetieken még nem volt rugófeszítési lehetőség, amúgy az alaptípus ugyanaz.

A benzintank igen fogas kérdésnek bizonyult, hiszen a krómozott részeken hatalmas horpadások éktelenkedtek. Ezeket belülről kiegyengetni csak a tank teljes szétbontásával, majd újra összehegesztésével lehetett volna kikupálni, amibe nem kívánt a restaurátor belevágni. Ehelyett a horpadások ki lettek kittelve kétkomponensű autójavító tapasszal, majd tökéletes felcsiszolás után vákuumban vékony krómréteget gőzöltek rá, amit fedőlak véd.

A restaurált Triál Pannónia
Nem teljesen eredeti a kormány: nem gyárilag volt ellátva keresztmerevítő csővel, ehelyett két krómozott cső ment le a jobb és bal szarvtól a teleszkópok zárócsavarjaihoz, egyúttal megakadályozva a kormány előre-hátra bukását is. A gázszektor ismeretlen eredetű, és az elsőfék- és kuplungkarok privát alapon be lettek "fenekelve". A fémnyomó is kapott munkát: újra gyártották az első kerékagy alu porvédőjét és a légszűrő fedeleit, valamint a karburátor szívótölcsérét is, utóbbi a vázban lévő légszűrőtől szívja a levegőt.

A motorblokk is alapos felújításon esett át, nemcsak új szimeringeket, csapágyakat, kuplungláncot és parafás lamellákat kapott, hanem egy túlméretes új dugattyút is, természetesen gyűrűkkel és hengerfúrással egyetemben. A hengert valaki egyébként alaposan megpiszkálta, bővítette a csatornákat, és fel is polírozta. A főtengely szerencsére jó volt, érdekessége, hogy eltérő a szokásos "körsonkás" krosszfőtengelytől. Bár ez is körsonkás, de a kiegyensúlyozást nagy furatok biztosítják - ezek be lettek parafázva -, míg amazok lendtömege ki van könnyítve, a mélyedések - a jó szívás érdekében - meg alumíniummal kiöntve. Nem volt a motorban a szokásos karterszűkítő gyűrű - korai típus -, amely szintén a jobb szívást hivatott elősegíteni.

Az MC-63-as krossz típus kissé módosított CA-250 (CA=California) jelű változata USA exportra, White emblémával.
Valaki egykor biztosan krosszozott a motorral, a primer áttétel az ennek megfelelően rövid, amit a restaurátor meghagyott, mondván, hogy közúton - ahová a hosszú szériaáttétel kellene - úgyse használja. Ezenkívül a könnyebb működtetés kedvéért kicserélte az ötrugós krosszkuplung belső kosarát és felső nyomólapját a széria négyrugósra. A kis lánckerék nem a széria T-5 ékes rögzítésű, hanem bordázathoz csatlakozik. A Puch 32 mm-es karburátorhoz új súbert készített egy ilyen munkákra szakosodott személy, és az elveszett súbertűt is gyártani kellett. Egyébként a számbeütés MC-65, bár 1965-ös típus külön nem létezett, jelen esetben a szám a gyártási év dátuma.

Nem készült fotó a motor jobb oldaláról (a tulaj fia fényképezett), azon a részen pótolni kellett a hangtompító védőrácsot - hogyan is másként, mint kézimunkával. Ami még hiányzik: a láncvédő és a lengővilla jobboldali szárára csavarozott láncvezető kaloda. A startszámtábla kisebb a szabványosnál; és még meg kell említeni, hogy valaki aluból készített motortartó idomot a hengerfejhez a gyári vaslemezből préselt helyett, ami a rezgéstől egyszer csak eltört. Hiányzik az ülés alatti szerszámtartó rekesz.

Szintén CA-250. Az MC-63-tól a más tankban és a kisebb első kerékben különbözik.
Összességében a restaurálás igen szép, igényes munka, méltó a szakmában több mint harminc évet eltöltött restaurátormesterhez. Evéssel jön meg az étvágy alapon újabb ritka gépezet restaurálásába kezdett, nevezetesen egy WM-100 pirostankoséba, amely - most még - igen hiányos állapotban leledzik, de ebből is igen szép motor lesz egyszer!

A teljesség kedvéért megemlítem, hogy első típusú Triálban létezett középállványos változat is. Későbbi kiadása Pannónia-fényszórót kapott, védőrács nélkül (ezen még Danuvia van) és Yamaha hátsólámpát (ezen ez is Danuvia). Az újabb kiadás a jobb oldali kerek légszűrőfedél helyett kissé négyszögletes, jobban kiálló krómozott fedelet kapott akkumulátor elhelyezése céljából, valamint baloldali oldaltámaszt, amelynek a motor alatti váztagon volt a füle.

Van egy személyes élményem is a Triálról a régi szép időkből, amikor még fiatal suhancként vettem egy ilyen motort kosárban, majd összeraktam. Teljesen nyitott krossz-hangtompítódobot tettem rá, és úgy motoroztam vele Pesten a forgalomban a Farkasvölgy felé kipróbálni az akkor még létező ottani krosszpályát. Elképesztően hangosan zenélt, és valami isteni csoda folytán sehol sem találkoztam útközben rendőrrel. Arra azért emlékszem, hogy egyik-másik autós igen furcsán nézett rám, amikor elhúztam mellette a felhúzott, üvöltő kipufogóval, aminek a vége nagyjából az autók lehúzott ablakával - nyár volt - esett egy magasságba.

A lényeg ezután jött. Visszafele jövet, megszomjazva a terepmotorozástól, letámasztottam a motort egy presszó előtt. Abban a pillanatban kifordult az első kerék. Eltört a keréktengelyt tartó öntvény. Meghűlt benne a vér: mi lett volna, ha ez a forgalomban következik be! Utána krosszversenyekre kilátogatva nézegettem a depóban az MC-63-as Pancsik hasonló alkatrészét. Feltűnt, hogy elég sok gépen ráhegesztett lemezmerevítés van ugyanitt. Tehát, nem csak az én motoromon törhetett el a tengelytartó öntvény! Hiába másolták le a krossz-Jawa elsőteleszkópját, valahogy annak anyagminőségét nem sikerült átvenni... Triálosok - akiknek esetleg ilyen motorjuk van -, vigyázzatok!

Műszaki adatok
A figyelmes olvasónak bizonyára feltűnt, hogy a fent ismertetett Triál típus blokkját valamikor krosszozásra használták. Erre utal a módosított főtengely, a "rövid" primer áttétel, a bordára csatlakozó kis lánckerék, a lecserélt ötrugós kuplung és a "megpiszkált" henger. Nem volt viszont rajta a krosszra jellemző fix (gumibetét nélküli) felcsavarozott lánckerékagy, és a "karosszéria" sem a krosszé. Tehát a motor kissé "öszvér" - csúnya szóval élve -, de ez az igazság.

Mindenesetre a széria Triálokban teljesen széria T5 főtengely volt, utcai primer áttétel, ékes rögzítésű kis lánckerék és négyrugós széria kuplung, és nem egyedileg továbbtunningolt henger, továbbá a karterszűkítő gyűrű is a krosszváltozat tartozéka.

A teljesség kedvéért közlöm az MC-63-as krossztípus egyes adatait is.

Henger: Aluhenger, öntöttvas hengermagra öntve (nem egyszerű perselyes henger, mivel a mag a csatornákat is magában foglalja).
Furat x löket: 68 x 68 mm
Dugattyú: Széria, a krosszon speciális keskeny gyűrűs változat (2mm), gyűrűhornyok közel a dugattyúkoronához.
Teljesítmény: Kb. 20 LE (hitelt érdemlő adat nem maradt fenn, a White váznyaktáblán - valószínű a krosszé - irreális 28 LE van).
Karburátor: 32 mm-es, Puch gyártmányú, oldalúszós, szívóoldalon alu légtölcsérrel, dúsítás "swimmelővel".
Gyújtás: Széria lendkerékmágnes, alatta elhelyezett megszakítóval, gyújtótekerccsel és kondenzátorral, világító-és töltőtekercsekkel
Főtengely: Széria, a krossz változatban speciális körsönkás, alumíniummal beöntött kiegyensúlyozó mélyedésekkel és ledobozolt kiegyensúlyozó ólombalansszal, tűgörgős csapszeggel, kosaras tűgörgős alsó ágyazású hajtókar (utóbbival rengeteg baj volt).
Kipufogó berendezés: 45 mm-es leömlő csővel, T5 típusú hangtompító dobbal, amely védőráccsal lett ellátva és a hátsóteleszkópnál bepréseléssel, a krosszon rezonátor.
Primer lehajtás: Lánccal, széria áttétellel, és négyrugós kuplunggal, a krossz változat "rövid" primer áttétellel és ötrugósra módosított kuplunggal.
Sebességváltó: Széria, ékes kis lánckerék rögzítéssel, a krossz voltozatnál bordával, és esetenként módosított áttételekkel.
Váz: Egy főtartós lemezváz, rácsavarozott cső hátsó váztaggal, lemezből préselt, héjszerkezetű lengővillával, hátsó excentes láncfeszítéssel, kúpgörgős nyakcsapágyazással, eleinte középállvánnyal, majd csak oldaltámasszal.
Sárvédők: Vaslemezből, krómozva, a krosszon aluból
Első rugózás: Külső rugós, olajcsillapítású teleszkóp (Jawa-kópia, de gyengébb tengelytartó öntvényekkel).
Hátsó rugózás: Széria, első típusú P-10 teleszkóp, rugófeszítési lehetőség nélkül, a krosszon esetenként (pl. exportra) angol Girling.
Ülés: Egyedileg préselt vas alaplemezen, piros huzattal, fehér kéderrel és alsó szegéllyel.
Kormány: Keresztmerevítő cső nélküli, kétoldalt a teleszkóp-zárócsavarokhoz merevítőcsövekkel lekötve.
Kerekek: Elöl 3,50-19'-os Triál-gumival, hátul 4,00-18'-os Triál-gumival, a krosszon elől 3,00-21'-os, lánckerékagy széria gumibetétes, széria kerékagyak és fékek, hátul erősített (20 mm) keréktengellyel, a krosszon fixre felcsavarozott lánckerékaggyal.
Légszűrő. Olajtükrös, a vázban elhelyezve.
Benzintank: Gumipárnás, típus, a krosszon e nélkül, más formával és felfogató bőrszíjjal, bajonetzárral.
Önsúly: 135 kg, szintén a White váznyaktábláról, (egy eredeti Triált le kell majd mázsálni).
Legnagyobb sebesség: Nincs adat, a krosszé 81,5 km/h 6.500-as fordulaton.
Gyorsítóképesség: Nincs adat, a krosszé 6,5 sec. 64 m/h-ra
Egyéb szerelvények: Középállvány, később csak oldalállvány, később akkutartó doboz és kürt, a megelőzőn nyomós duda.
Ár: A '60-as években 19 900 Ft. Jelenlegi belföldi értéke: 600 000 - 1 300 000 Ft. A restaurálás minőségétől és az eredetiségtől függően.


 
Motoros & Rockos linkek
 
Rockerek ideje*
 
* MOTORHEAD & ROCK TÉVÉ!!! *
Online-Tévéadások!
 
Rockbandák
 
A black Sabbath tagjai
 
Magyar Rockbandák
 
Szegény magyar hazánk!
 
Metallica dalszövegek
 
Ozzy Osbourne klippek
 
Nirvana dalszövegek
 
Idézet

SIMSON4EVER

 
Van mivel lőni!!
 
Ám ha rád céloztak!
 
Nincs menekvés!
 
Tankacsapda dalszövegek
 
Szavazás!
Szereted a simsont?

isteni gééép!
jaja
hááááát
nem
úúútálom mert indig cserbenhagy
mi az a simson?
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Letöltések
 
Heavy Metal
 
Motoros&Rock társalgó
Kérlek ne beszélj csúnyán!ha meg nem bírod a rockot akkor meg nem is kell szólni!
 
Naptár
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
Zemot
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?